ne puteti gasi pe: facebook twitter wordpress youtube picasa
MEDIA ROOM



12.03.2012 | Sectorul cercetarii: cum sta Romania in comparatie cu alte tari?
12.03.2012 | Evaluarile-pilot la finalul claselor a II-a, a IV-a si a VI-a vor avea loc in intervalul 9-23 Mai
07.03.2012 | A aparut numarul 12 al revistei Stiinta si Tehnica
06.03.2012 | Cat de mari sunt taxele scolare in tarile dezvoltate si cat de facil este accesul studentilor la burse si imprumuturi

 vezi toata lista
 

Competentele licentiatilor difera foarte mult in functie de universitatea absolvita

SHARE: tweet this

Tinerii care obtin o diploma intr-o universitate britanica intr-un anumit domeniu au competente foarte diferite in functie de institutia de invatamant superior pe care au absolvit-o, se arata intr-un studiu al Institutului pentru Politici in Invatamantul Superior ((Higher Education Policy Institute – HEPI), publicat pe data de 3 iunie 2010.

Potrivit studiului, cresterea rapida, in ultimele doua decenii, a procentului tinerilor inscrisi intr-o forma de invatamant superior, precum si a numarului universitatilor particulare si a competitiei dintre acestea ingreuneaza compararea diplomelor obtinute de la diferite universitati in programe similare. Aceasta, in conditiile in care principiul echivalentei diplomelor se numara, de foarte multa vreme, printre fundamentele de baza ale sistemului de invatamant superior britanic.

Diferentele constau in primul rand in sistemul de notare, cercetarea sugerand ca profesorii evaluatori sunt de multe ori constransi de catre conducerea universitatii sa dea studentilor note mai mari decat ar merita, pentru a obtine medii generale mari care sa justifice taxele de scolarizare semnificative, stiut fiind ca invatamantul superior britanic are printre cele mai mari costuri din lume.

O a doua diferenta importanta este masura in care universitatile au reusit sa reduca in randul studentilor plagiatul, copiatul la examene si diversele practici incorecte, din cauza carora notele nu mai reflecta cunostintele reale ale tinerilor.

In plus, se arata in document, dat fiind ca educatia universitara nu are doar scopul de a oferi cunoastere, ci si a dezvolta capacitatile cognitive, intelectuale, gandirea analitica, evaluarea gradului in care se reusesc toate aceste lucruri este dificila.

Autorul studiului HEPI, Roger Brown,  profesor de politici in invatamantul superior la Universitatea Hope Liverpool, militeaza pentru ideea cooperarii intre univeristati pentru instituirea unor standarde minime, comune tuturor programelor de acelasi tip si prin compararea sistematica a performantelor studentilor inscrisi in aceste programe.

Un prim pas in aceasta directie a fost facut de un program-pilot de masurare a performantei actului educational, la care participa 18 universitati, programul inregistrand descrieri detaliate ale activitatii studentilor la diferite module, precum si participarea lor in cluburi sportive si de dezbateri. Programul urmeaza a fi extins la nivel national.

Brown mai scrie in lucarea sa ca pe vremurile cand numai o mica parte a populatiei mergea la universitate, iar studentii proveneau, in mare, din acelasi mediu social si aveau aceleasi abilitati, asteptarea ca absolvirea unor programe similare sa ofere competente similare parea rezonabila. Astazi, totul este diferit. Aproape jumatate din populatia tanara este inscrisa intr-un program universitar, iar abilitatile, scopul si rezultatele diferitelor programe variaza foarte mult.

Universitatile si colegiile britanice au, deja, sisteme elaborate de control al calitatii programelor, cum ar fi politicile selective de admitere, de monitorizare si imbunatatire a cursurilor, de examinare si notare si de feed-back din partea studentilor si a absolventilor intrati pe piata muncii. Corpul didactic este si el selectat si monitorizat cu atentie, avand evaluari periodice.

O caracteristica importanta a educatiei superioare din Anglia este si prezenta examinatorilor externi, care verifica daca standardele pretinse de o anumita institutie sunt indeplinite si daca sistemul de notare este corect. Folosirea examinatorilor externi, aproape unica in Marea Britanie (sistemul mai exista doar in Danemarca si in Malta) a dus la un control foarte bun al calitatii invatamntului superior britanic, renumit in intreaga lume. Astfel, un raport nefavorabil al Agentiei de Asigurare a Calitatii in Invatamantul Superior – (Quality Assurance Agency for Higher Education - QAA) pot duce in timp foarte scurt la scaderea prestigiului unei universitati si la pierderea finantarii de stat sau private a acesteia. Raportul integral poate fi gasit pe pagina: www.hepi.ac.uk

Sursa foto: www.guardian.co.uk

Mihaela Elsner - mihaela.elsner@fundatiadinupatriciu.ro

03.06.2010

Numar de vizualizari: 5098