ne puteti gasi pe: facebook twitter wordpress youtube picasa
MEDIA ROOM



12.03.2012 | Sectorul cercetarii: cum sta Romania in comparatie cu alte tari?
12.03.2012 | Evaluarile-pilot la finalul claselor a II-a, a IV-a si a VI-a vor avea loc in intervalul 9-23 Mai
07.03.2012 | A aparut numarul 12 al revistei Stiinta si Tehnica
06.03.2012 | Cat de mari sunt taxele scolare in tarile dezvoltate si cat de facil este accesul studentilor la burse si imprumuturi

 vezi toata lista
 

Cum sunt platiti profesorii in Suedia?

SHARE: tweet this

Modul in care profesorii romani sunt evaluati si recompensati pentru munca depusa a fost unul dintre subiectele cele mai intens dezbatute in ultimii ani, iar dincolo de eterna problema a banilor, o alta problema este si faptul ca toti angajatii din sectorul educational sunt tratati in mod „pausal”, maririle salariale fiind discutate si implementate la nivel de sistem, nu la nivel individual.

Pentru a intelege ce se intampla la altii, sa luam exemplul Suediei, una dintre cele mai avansate tari din lume din punctul de vedere al nivelului de trai, elevii suedezi avand de asemenea rezultate bune la evaluarile internationale.

Suedia a introdus in 1995 un sistem inovator de recompensare al cadrelor didactice, bazat in primul rand pe recompensarea performantei individuale, aceasta abordare determinand la inceput discutii aprinse intre guvern si sindicate. In acest moment insa, gradul de acceptabilitate in randul membrilor de sindicat este de peste 70%.

In ce consta acest sistem

Reforma educatiei din 1995 a fost parte a unui pachet de legi menit sa acorde o mai mare autonomie autoritatilor locale, guvernul promitand la momentul respectiv sporirea semnificativa a salariilor profesorilor in urmatorii cinci ani, cu conditia ca nu toate salariile sa creasca in acelasi ritm.

Cele mai importante prevederi ale noului sistem de salarizare sunt urmatoarele:

- venitul unui profesor nu este determinat de guvern, ci este stabilit anual de managerul scolii dupa discutii individuale cu profesorii. Guvernul stabileste anual doar nivelul minim de salarizare al cadrelor didactice, limita superioara a veniturilor depinzand doar de rezultatele profesorilor si de disponibilitatea managerilor de a ii recompensa;

- sindicatele sunt implicate doar in discutiile ce au loc la nivel central si care implica acordul asupra nivelului minim al salariilor din sistem. La nivel individual, sindicatele participa la discutile legate de salariu doar daca profesorul solicita explicit acest lucru;

- negocierile individuale tin cont de cateva aspecte: (i) nivelul la care preda profesorul - salariile sunt mai mari in invatamantul liceal si mai mici in invatamantul primar sau gimnazial; (ii) situatia de pe piata muncii – salariile sunt mai mari in regiunile in care exista un deficit de profesori, aceeasi situatie fiind intalnita si in anumite specializari (matematica, stiinte); (iii) performanta profesorilor – scolile pot plati diferentiat profesorii in functie de rezultate, chiar daca nivelul de pregatire este acelasi; (iv) nivelul de implicare – managerii scolilor pot acorda bonusuri in cazul in care profesorii isi asuma mai multe responsabilitati.

Salariul mediu brut in sistemul educational suedez este de aproximativ 29.000 euro anual, insa exista diferente intre salarii, acestea fiind determinate de abilitatea de negociere a profesorilor si de rezultatele lor.

Aceasta schema de recompensare este sustinuta de guvern si prin intermediul unor subventii directionate catre municipalitatile mai sarace, subventii care au rolul de a evita situatii in care cadrele didactice nu pot fi platite la nivel optim pentru ca bugetul local nu permite acest lucru.

Cateva date ce caracterizeaza sistemul suedez de invatamant

- raportul elevi/profesori in invatamantul preuniversitar: 12,2/1 (in Romania, raportul este de 14/1);

- ponderea in PIB a bugetului educatiei: 6,7% (in Romania procentul este de aproximativ 5%);

- ponderea populatiei cu studii superioare pe segmentul de varsta 15-64 ani: 28% (12% in Romania);

orgonascristian@yahoo.com

13.06.2011

Numar de vizualizari: 6771